Dit is waarom jij social media moet inschakelen bij de verkoop van jouw huis in 2024

Ben je aan het nadenken over de verkoop van je huis? Er komt veel bij kijken. In dit blogbericht zoomen we in op het gebruik van social media, waarom schakel je social media in, hoe zet je dit het beste in om te zorgen voor een snelle verkoop van je huis? En allereerst even kort: waarom is dit een interessant kanaal?


Ruim 14 miljoen mensen in Nederland gebruiken kanalen als Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Whatsapp en Twitter (nu bekend als X). Er verandert ook veel de laatste tijd in social media land. Zodra je scrolt door de nieuwsberichten merk je de invloed van bijvoorbeeld influencers op allerlei raakvlakken in de maatschappij. Bij de verkoop van je huis kun je social media ook slim inzetten. Hoe zet je deze kanalen in? Lees hier hoe de makelaar van nu dit inzet zodat jij goed bent voorbereid. 

 

1. Social media in de huidige woningmarkt

Hoe ziet de huidige woningmarkt er uit? 

Net als veranderingen in social media land, kunnen we zeggen dat verandering ook een ‘constante factor’ is in de woningmarkt. De woningmarkt is continu in beweging. Bij een stijgende rente, zoals we hebben gemerkt in 2022, kan dit betekenen dat je meer kanalen nodig hebt – zoals social media - voor de verkoop van je huis. Dit is ook afhankelijk van het soort huis dat je verkoopt, de staat van de woning, de locatie en andere verdere ontwikkelingen in de markt. We weten immers ook dat er een blijvend te kort aan woningen is.

 

De verwachting vanuit de financiële sector is dat de rente door lagere energieprijzen mogelijk kan gaan dalen. We kunnen als makelaar echter niet in een glazen bol kijken – op dit moment is de rente stabiel. Gelukkig merken we dat er nog steeds genoeg kijkers zijn bij de verkoop van verschillende huizen in de Hoeksche Waard, social media helpt daar ook bij. Dit kan organisch door het plaatsen van een post, of door gebruik te maken van advertenties.

 

Waarom is het raadzaam om gebruik te maken van social media bij het verkopen van een huis? 

Uit ervaring weten wij dat het aankoopproces van een huis vaak online start. De cijfers liegen er niet om, bijna iedereen maakt gebruik van online platformen. Van het oriënteren op de woningmarkt tot het actief volgen van makelaars die hun aanbod op social media en ook op Funda zetten.

 

De online mogelijkheden binnen makelaarsland zijn de afgelopen jaren in een stroomversnelling terecht komen. Van online bezichtigingen via livestream of virtual reality, tot het online uitbrengen van een bod. Voor het kopen van een huis hoeven kopers eigenlijk de deur niet meer uit. Des te belangrijker is het dus om als verkopende partij online zichtbaar te zijn. Ben je dit niet, dan mis je een enorme groep mensen die wellicht ook de beste prijs willen bieden voor het huis dat verkocht moet worden. Hierin biedt social media (advertising) een helpende hand.

 

2. Mensen met een koopintentie bereiken via ads op social media

Het inzetten van social media bij het verkopen van een huis kent twee vormen: organisch en geadverteerd. Het verschil is heel simpel; organisch is onbetaald en geadverteerd is betaald. Vrijwel iedere makelaar publiceert haar aanbod op haar social media kanalen. Wat we vaak zien is dat deze post gedeeld wordt door de verkopende partij en hun vrienden/familie waardoor de post een groter bereik heeft. Echter hebben deze onbetaalde publicaties verreweg niet het bereik dat advertenties hebben.

 

Als er budget wordt ingezet om een huis te promoten, noemen we dit dus geadverteerde publicaties. Naast een veel groter bereik dat dit creëert brengen advertenties nog een groot voordeel mee. Je kan namelijk precies bepalen wie het huis te zien krijgt. Dit kan op basis van demografische gegevens (denk aan: woongebied, leeftijd) en gedrag (denk aan: klikgedrag, bedrijven die ze volgen, bezochte pagina’s). Waarom dit zo relevant is? Omdat je hiermee inspeelt op de behoefte van de doelgroep en de juiste content (de post waarin het huis gepromoot wordt) op het juiste moment kunt tonen. Zo zorg je dat potentiële kopers jouw huis niet kunnen missen. En geen zorgen, een advertentie hoeft niet duur te zijn!

 

3. Opvallen op social media

Iedere dag worden we geconfronteerd met een ongekend aantal reclames per dag. Probeer daartussen maar eens op te vallen. Belangrijk hiervoor is het tonen van de advertentie aan de juiste doelgroep, maar ook de opbouw van de post.

 

Allereerst moet de publicatie voorzien zijn van de juiste visual. 90% van de informatie die onze hersenen ontvangen is namelijk visueel. In de meeste gevallen worden er professionele foto’s gemaakt als je je huis gaat verkopen. Hierbij is het goed om in gedachte te houden dat er ook een foto bruikbaar moet zijn voor social media. Er wordt vaak gekozen voor een foto die de gehele woning toont, uiterlijke kenmerken in kaart brengt en uiteraard van goede kwaliteit is. Verder wordt de eerste foto bij de publicaties van MarQuis Makelaars & Taxateurs opgemaakt met een herkenbare stijl en de belangrijkste specificaties van de woning om zo de aandacht van de doelgroep te krijgen.

 

Een makelaar is van grote waarde bij het opzetten van een publicatie en om deze inhoud te geven. Wij kennen de voordelen van een huis, spelen in op de laatste trends en kennen de omgeving.

 

Hierbij een voorbeeld van een advertentie waarbij rekening is gehouden met het bieden van inhoud, het verwerken van emoji’s, een wervende toon, een link naar de aanbodpagina en een call-to-action. In de visual zie je een kwalitatieve foto van de woning, maar ook de belangrijkste informatie is verwerkt: prijs, oppervlakte, aantal kamers en perceel. De post moet waardevol zijn voor de doelgroep om ervoor te zorgen dat het resultaat oplevert.

 

 

Bekijk meer publicaties.

 

4. Social media ervaring essentieel bij de verkoop van een huis

Het is duidelijk dat er veel komt kijken bij het promoten van een huis dat in de verkoop gaat via social media. Zet je niet de juiste kanalen in of weet je niet hoe je een advertentie moet opzetten? Dan kun je echt de plank misslaan! De makelaar van nu is gedreven in het promoten van huizen via social media en kan een goed advies uitbrengen. Met als resultaat: een groot bereik en meer potentiële kopers!

 

Wil je eerst weten wat jouw woning waard is voor je verder zoekt? Vraag dan eerst een waardebepaling aan. Dit is een persoonlijk gesprek waar wij echt de diepte in gaan om een gedegen advies te geven, geheel vrijblijvend uiteraard. We komen graag met je in gesprek!